ESAB pôsobí v 147 krajinách sveta a pod svojou značkou združuje viac než 40 globálnych a regionálnych značiek. Produkty vyrába v 26 závodoch a zamestnáva viac ako 8 700 odborníkov na všetkých kontinentoch.
V strednej Európe má ESAB zastúpenie v Českej republike, v meste Vamberk, kde INSEKO dodáva moderný informačný systém údržby. Pôvodný systém MP2 už nezodpovedal aktuálnym technologickým požiadavkám, a preto bol nahradený pokročilým riešením HEXAGON EAM, ktoré prináša vyššiu efektivitu a optimalizáciu procesov údržby.
Čo viedlo ESAB k nasadeniu nového informačného systému?
- Zastarané softvérové vybavenie – pôvodný systém MP2 už nespĺňal aktuálne požiadavky a technologické štandardy.
- Absencia prehľadných analytických nástrojov na prezentačnú vrstvu a pokročilé možnosti reportovania.
- Pôvodný systém neposkytoval podporu pre prípadnú online prácu s mobilnými zariadeniami.
- Nedostatočná funkcionalita – mnohé procesy museli byť riešené manuálne v Exceli, pretože starý systém neumožňoval prispôsobenie sa špecifickým požiadavkám údržby.
Ako prebiehala implementácia?
Našu spoluprácu so spoločnosťou ESAB sme v roku 2023 posunuli na novú úroveň – modernizáciou systému z MP2 na HEXAGON EAM. Všetko sa začalo dôkladnou analýzou existujúceho stavu a procesov. Na jej základe sme spoločne navrhli optimalizované riešenia a metodiky, ktoré reflektovali reálne potreby a každodenné výzvy.
Detailne sme spracovali pôvodné štruktúry majetku, organizačné oddelenia, výrobcov, nákladové strediská a triedenia. Zamerali sme sa aj na spôsob riadenia operatívnej a preventívnej údržby a nastavili sme nové pracovné procesy v systéme. Precizovali sme rolové rozdelenia, pracovné zodpovednosti a nastavili sme výstupy pre porady, reporty, notifikácie a ďalšie kľúčové manažérske potreby.
Súčasťou implementácie bola aj prehľadná webová aplikácia IWI, ktorá výrazne zjednodušila každodennú prácu s novým systémom. Po migrácii dát a nasadení všetkých potrebných funkcionalít sme zabezpečili školenia pre zamestnancov na efektívne využívanie systému aj aplikácie.
Aj keď celý proces priniesol množstvo výziev, vďaka úzkej spolupráci našich tímov sa nám v apríli 2023 podarilo úspešne spustiť ostrú prevádzku.
Prechod na HEXAGON EAM otvoril spoločnosti ESAB nové možnosti – funkcionality, ktoré boli predtým roztrieštené v tabuľkách, sme postupne integrovali do systému. Nasledoval roll-out do druhého závodu a rozšírenie o ďalšie oblasti ako preventívna údržba, správa vysokozdvižných vozíkov, budov, ako aj integrácia s dochádzkovým systémom, ERP systémom M3 a správou skladových položiek.
Táto modernizácia priniesla nielen vyššiu efektivitu údržby, ale aj širšie možnosti automatizácie a výrazne prehľadnejšiu správu firemných procesov.

Aké sú hlavné prínosy nasadenia informačného systému údržby?
- Lepšia vizualizácia a prehľadnosť celého procesu údržby
- Presnejšie zaznamenávanie každodenných aktivít údržbárov
- Zlepšenie vykonávania procesu údržby pre údržbárov, ale aj pre manažment
- Evidencia úloh, ktoré predtým neboli zachytené
- Prechod na bezpapierovú údržbu
- Eliminácia zbytočných časových strát medzi žiadateľom a údržbárom
- Okamžitý prístup k štatistikám o vzniku poruchy, reakčnom čase údržbára a pod.
- Využitie jedného centrálneho systému na výkon údržby
- Automatické notifikácie príslušných pracovníkov o probléme
- Efektívne manažovanie jednotlivých procesov údržby
- Komplexný zber a analýza dát umožňujúca efektívne vyhodnocovanie a vizualizáciu údajov potrebných pre strategické rozhodovanie
Štěpán Zachariáš
EBX (Esab Business eXcellence) Champion
Spoločnosť INSEKO sme oslovili ako jednu z prvých v rámci modernizácie nášho systému údržby. Jej historická prepojenosť so starším systémom MP2, ako aj množstvo moderných nástrojov na digitalizáciu a reporting boli hlavnými dôvodmi, prečo sme sa rozhodli pre úzku spoluprácu. Systém sa vďaka svojej jednoduchosti a kompatibilite výrazne rozrástol oproti pôvodnej verzii a v súčasnosti ho využívame aj v procesoch, ktoré sme na začiatku vôbec neplánovali. Aktuálne rozšírenie systému o elektronickú evidenciu náhradných dielov a jej prepojenie na interný systém M3 bola pre nás veľká výzva. Po intenzívnej spolupráci našich tímov, vrátane zapojenia kolegov z Indie, sa projekt úspešne dokončil. Týmto by som sa chcel spoločnosti INSEKO poďakovať za dlhodobú spoluprácu, a najmä za skvelú komunikáciu a rýchlu odozvu.