Zvýšili sme výrobné kapacity pri rovnakých prevádzkových nákladoch

Člen skupiny Moravia Steel, Kovárna VIVA, je jednou z najmodernejších železiarní v strednej Európe. Pre špičky svetového priemyslu navrhuje a vyrába širokú škálu dielov z ušľachtilých ocelí. Ich vizitkou sú unikátne riešenia a prvotriedna kvalita.

Pre najlepšie firmy svetového priemyslu navrhujú a vyrábajú zápustkové výkovky z najkvalitnejšej ocele.

Problémy z minulosti:

  • Absencia akejkoľvek elektronickej evidencie.
  • Nekompatibilita výroba vs. údržba. Kovací linky
  • Neexistujúce prepojenie s ERP systémom.
  • Absencia SHOP-FLOOR systému.
  • Žiadna evidencia VTZ v zmysle vyhlášky.
  • Chýbajúce vizualizácie plánu vs. skutočnosť.

Priebeh implementácie:

Projekt sa začal formovať v roku 2015, kedy prebehlo prvé rokovanie o realizácii pilotného projektu, ktorý sa uskutočnil začiatkom roka 2016. Vtedajší výkonný riaditeľ usúdil, že jedinou cestou, ako sa v tejto sfére môžu vydať, je vývoj riešenia na riadenie výroby „na kľúč“, teda podľa presných požiadaviek výkonných ľudí z prostredia výroby. Následne sa vytvorila skupina zamestnancov, ktorí pripravili detailné zadanie, na základe ktorého vzniklo prvotné riešenie na potreby sledovania kovacích liniek.

V súčasnosti sú systémy prevádzkované na ďalších častiach výroby (nástrojáreň, mechanici, logistika, deliareň), ako aj v oddelení údržby, kde sa využíva moderná android aplikácia, ako aj natívna aplikácia pre počítače s Windows. MES systém sa neustále rozširuje a postupne sa implementujú prvky bezpapierovej výroby a údržby na všetky úrovne riadenia, čo výrazne napomáha k výkonnosti zariadení a zvyšovaniu efektivity pracovníkov využívajúcich aplikácie dodávané spoločnosťou INSEKO.

Aktuálny rozsah monitoringu výroby:

  • 12 kovacích liniek – Stredisko KOVÁRNA – pripojenie prostredníctvom digitálnych prevodníkov protokolom MODBUS.
  • 12 CNC obrábacích strojov – pripojenie na riadiace systémy Heidenhein, Fanuc.
  • 4 manuálne pracoviská na oddelení MECHANICI.
  • 5 jednoúčelových strojov na stredisku DELÍRNA.
  • 5 kovacích liniek – sesterská spoločnosť ALPER.
  • 3 veľkoplošné LCD – vizualizácie rozpracovanosti jednotlivých zákaziek.
  • 1 x 12″ tablet – naskladňovanie foriem pre stredisko MECHANICI.
  • Systém je prevádzkovaný centralizovane na virtuálnych serveroch pre spoločnosti Kovárna VIVA Zlín a ALPER Prostějov.
  • Kiosky pre obsluhu, údržbárov, majstrov v počte: 30 ks, veľkosť obrazovky 24,5″ s využitím RFID 125 kHz a čítačkami čiarových kódov.

Aktuálny rozsah monitoringu údržby:

  • 800 objektov údržby.
  • Štruktúra majetku je rozdelená do piatich úrovní.
  • 2 veľkoplošné LCD.
  • Zápis vykonaných činností prebieha na dvoch dielňach údržby a na výrobných kioskoch.
  • V spoločnosti ALPER využívajú 2 tablety s natívnou android aplikáciou.
  • V roku 2022 sa pokračuje v rozširovaní systémov na ďalšie výrobné úseky a objekty údržby.

Prínosy implementovaného riešenia pre monitoring výroby:

  • Automatizovaný online zber dát z kovacích liniek a nástrojárne s integrovanou poruchovou údržbou, autentifikácia RFID a čítačkami ČK (rozpracovanosť zákazky, plnenie plánu, OEE).
  • Integrácia na zákazky, výkresovú dokumentáciu, databázu výkovkov, nezhody.
  • Sledovanie výrobného plánu a stavu prípravy náradia na jednotlivé kovacie linky.
  • Bezpapierová dokumentácia (zobrazenie aktuálnych výkresov a technologických dát).
  • Vizualizácia stavu výrobných a údržbárskych zákaziek.
  • Automatické odvádzanie výrobných zákaziek do ERP systému.
  • Vizualizácia a reporting (zavedenie shop floor managementu).
  • Sledovanie a eskalácia alarmových stavov v reálnom čase (email, SMS).
  • Motivačný – hodnotiaci systém – automatizovaný výpočet príplatkov a ich vizualizácia na kioskoch s manažérskou nadstavbou.
  • Prepojenie PM Toolkit s informačným systémom údržby (automatické nahlasovanie potreby servisného zásahu).

Implementované procesy v rámci systému údržby VIVA a ALPER:

  • Korektívna údržba, preventívna údržba, časová aj meračová resp. cyklová.
  • Využívanie tzv. „čeklistov“.
  • Manažment porúch zistených pri preventívnych prehliadkach.
  • Generálne opravy a rekonštrukcie, plánované opravy.
  • Procesy podpory výroby – výmeny induktorov.
  • Revízie, poruchy z revízií, zaradenie a vyradenie zariadení z evidencie.
  • Realizovaný interface na skladový modul v ERP ABAS tzv. zrkadlenie skladu.
  • Údržbári odpisujú použité náhradné diely v EAM. Vzniknuté pohyby (výdaj, vrátenie) schvaľuje vedúci údržby a následne sú prenášané do účtovníctva ERP ABAS.
  • Integrácia viacerých skladov (sklady ND, elektro sklad,…).
  • Vizualizácia aktuálneho stavu na údržbe, stav liniek (existencia porúch, zákaziek).
  • Vizualizácie aktuálnych zákaziek (informácie o zákazke, čo treba realizovať, či na zákazke už niekto pracuje, odpracovaný čas adresne na pracovníka).
  • Vizualizácia stavu údržbárov na zmene. Dáta sú čítané priamo z dochádzky, vizualizácia, kedy pracovník prišiel do práce a či aktuálne pracuje na zákazke a na akom zariadení.
  • ALPER – mobilná údržba, využívajú tablety s natívnou android aplikáciou.
  • Výkonní pracovníci využívajú iba mobilné zariadenia. V mobilnom zariadení majú dostupné všetky informácie potrebné na realizáciu. – Zároveň v mobilnom zariadení vykonávajú odpis odpracovaných hodín formou štart/stop, odpis ND zo skladu pomocou Bar alebo QR kódu

Ivan Sklenárik

vedúci oddelenia rozvoja a priemyselného inžinierstva Kovárna VIVA a.s.

„Vďaka systému PMT získavame dáta priamo zo strojov a môžeme sledovať výrobu v reálnom čase. Súčasné prepojenie s ERP systémom umožňuje sledovať vyťaženosť jednotlivých pracovísk a plnenie výkonových noriem, čo prináša presnejšiu alokáciu kapacít vo výrobnom pláne. Neskreslené dáta nám tiež poukazujú na najčastejšie príčiny prestojov. Elimináciou týchto príčin dochádza k zvýšeniu výrobnej kapacity pri rovnakých prevádzkových nákladoch.“

Prípadové štúdie

GHH-Bonatrans je najväčší európsky a jediný český výrobca železničných dvojkolies a ich súčastí. Ich dominantná pozícia je výsledkom tvrdej práce, vysokej kvality výrobkov a túžby po úspechu a raste.
Ručná evidencia výroby a prestojov neodzrkadlí realitu. Výsledné dáta nikdy neposkytnú presný a dostatočný prehľad o priebehu výroby na výrobných zariadeniach.

Spokojní klienti