Pre najlepšie firmy svetového priemyslu navrhujú a vyrábajú zápustkové výkovky z najkvalitnejšej ocele.
Problémy z minulosti:
- Absencia akejkoľvek elektronickej evidencie.
- Nekompatibilita výroba vs. údržba. Kovací linky
- Neexistujúce prepojenie s ERP systémom.
- Absencia SHOP-FLOOR systému.
- Žiadna evidencia VTZ v zmysle vyhlášky.
- Chýbajúce vizualizácie plánu vs. skutočnosť.
Priebeh implementácie:
Projekt sa začal formovať v roku 2015, kedy prebehlo prvé rokovanie o realizácii pilotného projektu, ktorý sa uskutočnil začiatkom roka 2016. Vtedajší výkonný riaditeľ usúdil, že jedinou cestou, ako sa v tejto sfére môžu vydať, je vývoj riešenia na riadenie výroby „na kľúč“, teda podľa presných požiadaviek výkonných ľudí z prostredia výroby. Následne sa vytvorila skupina zamestnancov, ktorí pripravili detailné zadanie, na základe ktorého vzniklo prvotné riešenie na potreby sledovania kovacích liniek.
V súčasnosti sú systémy prevádzkované na ďalších častiach výroby (nástrojáreň, mechanici, logistika, deliareň), ako aj v oddelení údržby, kde sa využíva moderná android aplikácia, ako aj natívna aplikácia pre počítače s Windows. MES systém sa neustále rozširuje a postupne sa implementujú prvky bezpapierovej výroby a údržby na všetky úrovne riadenia, čo výrazne napomáha k výkonnosti zariadení a zvyšovaniu efektivity pracovníkov využívajúcich aplikácie dodávané spoločnosťou INSEKO.
Aktuálny rozsah monitoringu výroby:
- 12 kovacích liniek – Stredisko KOVÁRNA – pripojenie prostredníctvom digitálnych prevodníkov protokolom MODBUS.
- 12 CNC obrábacích strojov – pripojenie na riadiace systémy Heidenhein, Fanuc.
- 4 manuálne pracoviská na oddelení MECHANICI.
- 5 jednoúčelových strojov na stredisku DELÍRNA.
- 5 kovacích liniek – sesterská spoločnosť ALPER.
- 3 veľkoplošné LCD – vizualizácie rozpracovanosti jednotlivých zákaziek.
- 1 x 12″ tablet – naskladňovanie foriem pre stredisko MECHANICI.
- Systém je prevádzkovaný centralizovane na virtuálnych serveroch pre spoločnosti Kovárna VIVA Zlín a ALPER Prostějov.
- Kiosky pre obsluhu, údržbárov, majstrov v počte: 30 ks, veľkosť obrazovky 24,5″ s využitím RFID 125 kHz a čítačkami čiarových kódov.
Aktuálny rozsah monitoringu údržby:
- 800 objektov údržby.
- Štruktúra majetku je rozdelená do piatich úrovní.
- 2 veľkoplošné LCD.
- Zápis vykonaných činností prebieha na dvoch dielňach údržby a na výrobných kioskoch.
- V spoločnosti ALPER využívajú 2 tablety s natívnou android aplikáciou.
- V roku 2022 sa pokračuje v rozširovaní systémov na ďalšie výrobné úseky a objekty údržby.
Prínosy implementovaného riešenia pre monitoring výroby:
- Automatizovaný online zber dát z kovacích liniek a nástrojárne s integrovanou poruchovou údržbou, autentifikácia RFID a čítačkami ČK (rozpracovanosť zákazky, plnenie plánu, OEE).
- Integrácia na zákazky, výkresovú dokumentáciu, databázu výkovkov, nezhody.
- Sledovanie výrobného plánu a stavu prípravy náradia na jednotlivé kovacie linky.
- Bezpapierová dokumentácia (zobrazenie aktuálnych výkresov a technologických dát).
- Vizualizácia stavu výrobných a údržbárskych zákaziek.
- Automatické odvádzanie výrobných zákaziek do ERP systému.
- Vizualizácia a reporting (zavedenie shop floor managementu).
- Sledovanie a eskalácia alarmových stavov v reálnom čase (email, SMS).
- Motivačný – hodnotiaci systém – automatizovaný výpočet príplatkov a ich vizualizácia na kioskoch s manažérskou nadstavbou.
- Prepojenie PM Toolkit s informačným systémom údržby (automatické nahlasovanie potreby servisného zásahu).
Implementované procesy v rámci systému údržby VIVA a ALPER:
- Korektívna údržba, preventívna údržba, časová aj meračová resp. cyklová.
- Využívanie tzv. „čeklistov“.
- Manažment porúch zistených pri preventívnych prehliadkach.
- Generálne opravy a rekonštrukcie, plánované opravy.
- Procesy podpory výroby – výmeny induktorov.
- Revízie, poruchy z revízií, zaradenie a vyradenie zariadení z evidencie.
- Realizovaný interface na skladový modul v ERP ABAS tzv. zrkadlenie skladu.
- Údržbári odpisujú použité náhradné diely v EAM. Vzniknuté pohyby (výdaj, vrátenie) schvaľuje vedúci údržby a následne sú prenášané do účtovníctva ERP ABAS.
- Integrácia viacerých skladov (sklady ND, elektro sklad,…).
- Vizualizácia aktuálneho stavu na údržbe, stav liniek (existencia porúch, zákaziek).
- Vizualizácie aktuálnych zákaziek (informácie o zákazke, čo treba realizovať, či na zákazke už niekto pracuje, odpracovaný čas adresne na pracovníka).
- Vizualizácia stavu údržbárov na zmene. Dáta sú čítané priamo z dochádzky, vizualizácia, kedy pracovník prišiel do práce a či aktuálne pracuje na zákazke a na akom zariadení.
- ALPER – mobilná údržba, využívajú tablety s natívnou android aplikáciou.
- Výkonní pracovníci využívajú iba mobilné zariadenia. V mobilnom zariadení majú dostupné všetky informácie potrebné na realizáciu. – Zároveň v mobilnom zariadení vykonávajú odpis odpracovaných hodín formou štart/stop, odpis ND zo skladu pomocou Bar alebo QR kódu
Ivan Sklenárik
vedúci oddelenia rozvoja a priemyselného inžinierstva Kovárna VIVA a.s.
„Vďaka systému PMT získavame dáta priamo zo strojov a môžeme sledovať výrobu v reálnom čase. Súčasné prepojenie s ERP systémom umožňuje sledovať vyťaženosť jednotlivých pracovísk a plnenie výkonových noriem, čo prináša presnejšiu alokáciu kapacít vo výrobnom pláne. Neskreslené dáta nám tiež poukazujú na najčastejšie príčiny prestojov. Elimináciou týchto príčin dochádza k zvýšeniu výrobnej kapacity pri rovnakých prevádzkových nákladoch.“